Saturday 31 March 2012

Perlis rancang lahirkan ramai penghafaz al-Quran


2012/03/25

KANGAR: Perlis akan melahirkan lebih banyak penghafaz al-Quran dan berharap umat Islam akan seiringan dengan kerajaan bagi merealisasikan hasrat itu, kata Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam negeri, Jafperi Othman. 

Beliau berkata, walaupun keperluan akademik menjadi buruan namun ibu bapa juga perlu menggalakkan anak-anak mereka mendalami ilmu al-Quran serta menghafaznya supaya menjadi pegangan hidup.
"Al-Quran adalah pembimbing kehidupan malah ia juga merupakan benteng yang boleh menyekat umat Islam daripada terjebak kepada amalan tidak sihat pada zaman yang penuh cabaran ini," katanya ketika menutup dan menyampaikan hadiah tilawah menghafaz al-Quran peringkat negeri Perlis di Masjid Omar Al-Khatab, Guar Syed Alwi dekat sini, malam tadi.
Sebanyak 23 peserta menyertai tilawah itu membabitkan kategori 1 hingga 10 juzuk, 1 hingga 20 juzuk dan 1 hingga 30 juzuk. 

Pemenang ketiga-tiga kategori tersebut akan mewakili Perlis pada tilawah menghafaz al-Quran Peringkat Kebangsaan yang akan berlangsung di Dewan Warisan Negeri di sini pada 13 hingga 17 April ini. 

Sementara itu, Nuratiqah Hassan muncul johan kategori 1 hingga 30 juzuk dengan menerima hadiah wang tunai RM4,000 manakala kategori 1 hingga 20 juzuk yang membawa hadiah RM3,000 disandang oleh Mu'az Nadzarudin dan johan kategori 1 hingga 10 juzuk dimenangi oleh Ahmad Saiful Rahman Abdul Rahim dengan hadiah RM2,000. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment